Apetitul românilor pentru automedicație aduce farmaciilor cele mai bune rezultate din istorie
Afacerile celor peste 4.000 de firme din România, active în domeniul comerţului cu medicamente în magazine specializate, au depăşit valoarea de 20 de miliarde de lei, în 2019, cu peste un miliard mai mult faţă de cifra din 2018, reiese dintr-o analiză pe piaţa pharma, realizată de compania de consultanţă Frames.
La nivel naţional erau înregistrate 4.279 de companii active în distribuţia de medicamente, în 2018, cu aproape o mie mai multe decât în 2010, dar în scădere faţă de anul anterior (4.915).
Conform cercetării, afacerile celor peste 4.000 de companii active în domeniul comerţului cu medicamente în magazine specializate (CAEN 4773) au depăşit, în 2019, graniţa de 20 de miliarde de lei, cu peste un miliard de lei mai mult comparativ cu datele înregistrate cu un an în urmă. Totodată, faţă de anul 2010, afacerile din acest sector s-au dublat, de la 9,75 miliarde de lei la 19,05 miliarde lei. În acelaşi timp, profitul net a avansat de la 505 milioane lei (în 2010) la 811,6 milioane de lei, în 2018.
Analiza Frames scoate în evidenţă faptul că piaţa farmaciilor din România reprezintă unul dintre cele mai solide business-uri, judecând din prisma situaţiei financiare. Astfel, companiile din domeniul pharma raportau, în 2018, un capital total de 2,4 miliarde de lei, în creştere cu peste un miliard de lei faţă de anul 2010, iar peste un sfert dintre acestea (1.387) înregistrau afaceri între 1 şi 5 milioane de lei.
Datele financiare relevă, de asemenea, că peste 60% dintre companii prezintă un risc scăzut şi foarte scăzut în materie de business, judecând după datoriile şi pierderile acestora. În acest context, specialiştii Frames menţionează că numai 4% dintre firme prezintă un risc major, în condiţiile în care pierderile nete ale sectorului au scăzut la 93,3 milioane lei, faţă de recordul negativ, de 141, 5 milioane de lei, în 2012.
Principalul jucător din piaţă, văzut din prisma cifrei de afaceri înregistrată în 2018, este Sensiblu SRL, cu un business de 1,73 miliarde lei (+700 milioane lei faţă de 2010), urmat de S.I.E.P.C.O.F.A.R SRL – compania care controlează brandul Dona, cu afaceri de 978,9 milioane de lei (597,4 milioane lei, în 2010) şi Help Net Farma SA – cu un business de 665,4 milioane de lei în 2018.
Ierarhia continuă cu: Catena Hygeia SRL, Farmacia Tei SRL, RoPharma SA, Med-Serv United SRL, Farmaceutica ArgesFarm SA, Lavira Transport SRL şi DucFarm SRL.
La nivel general, primii 10 jucători din piaţa pharma din România raportau o cifră de afaceri de 5,97 miliarde de lei şi un profit net de 162,8 milioane lei, la un total de 9.377 de angajaţi.
Potrivit analizei de specialitate, cele mai multe companii din sectorul farmaciilor activau în Bucureşti (384 firme), Bihor (239), Argeş (230), Dolj (207), Cluj (187) şi Iaşi (180), iar cele mai puţine în Harghita (60), Caraş-Severin (41), Giurgiu şi Tulcea (câte 36).
Analiza Frames a fost realizată pe baza unui studiu de business realizat de către compania de consultanţă dedicat companiilor din sectorul comerţului cu amănuntul al produselor farmaceutice în magazine specializate, conform cod CAEN 4773. Datele prelucrate sunt obţinute de la Registrul Comerţului şi Ministerul Finanţelor Publice (MFP) pe baza informaţiilor publice declarate de către companii. AGERPRES