CARS, O ALTĂ FABRICĂ CARE SE “EVAPORĂ”

De la intrarea în insolvență în anul 2012 și până în prezent fosta fabrică de cărămidă Cars începe să dispară încetul cu încetul. Ca și în cazul fostului combinat chimic, unde în mod legal sau prin aportul hoților care s-au specializat în sustrasul din fabrici, clădiri întregi s-au „evaporat”, la fel începe să se vadă și cu ochiul liber la Cars.

Deși destinul a ceea ce a mai rămas din fosta fabrică este previzibil se pare că fosta Cars rezistă mai bine hoților cu gulere albe și a pălmașilor de fier vechi, decât defuncul combinat, unde în cazul Bicapa se ajunsese la situația hilară ca un imobil deși exista în extrasul CF, practic să fie dispărut în totalitate de la fața locului.

1

2

Situată în zona industrială de nord-est a oraşului, societatea Cars şi-a început activitatea ca fabrică de cărămidă, exploatând actuala carieră, încă la sfârşitul secolului al XIX-lea, la iniţiativa locuitorilor din Târnăveni şi satul învecinat Cuştelnic. În jurul anului 1900, favorizaţi de calitatea solului argilos şi a apei la îndemână, precum şi a drumului accesibil care leagă cele două localităţi, s-a trecut în mod organizat la activitatea de fabricare a diferitelor tipuri de cărămidă prin presare manuală. Uscarea produselor se făcea natural în perioada lunilor de vară, iar arderea acestora se facea cu lemne până în anul 1915 când s-a descoperit şi utilizat gazul metan în cuptoare de câmp.

În 1919-1920 s-au pus bazele societăţii mixte Koch Richard şi Pekri Géza, pe actualul amplasament al societăţii.
În anul 1927 s-a început construirea primului cuptor circular Hoffman cu căptuşeală din cărămidă refractară. Tot în această perioadă se începe fabricarea ţiglelor, uscarea cărora se face pe rame de lemn deasupra cuptorului Hoffman.

În anul 1948 are loc naţionalizarea intreprinderii, funcţionând în următoarele decenii sub denumirea de “Fabrica de Produse Ceramice HERCULES”
În perioada 1957-1976 s-au construit 16 tunele de uscare şi s-a modernizat cuptorul Hoffman prin înlocuirea arzătoarelor verticale cu arzătoare laterale.

In anul 1977 fabrica “HERCULES” a fuzionat cu cealaltă intreprindere ceramică din Târnăveni, secţia II Dâmbău, care funcţiona în subordonarea Intreprinderilor de Industrie Locală Luduş.

Din luna septembrie 1991, intreprinderea HERCULES a devenit societate pe acţiuni cu capital majoritar de stat, schimbându-şi denumirea în SC CARS SA.
În 1996, în urma licitaţiei publice, acţiunile CARS au fost adjudecate societăţilor SC COMAT SA Mureş, SC CONSOR SRL Tg. Mureş şi PAS CARS.

În iulie 2007, prin scoaterea la bursă pentru vânzare a unor pachete de acţuni CARS deţinute de SC COMAT SA şi SC CONSOR SRL, societatea si-a schimbat acţionariatul, Gheorghe Călburean și Alexandru Farcaş precum şi SC VENTRUST FINANCING SRL achiziţionând pachetele de acţiuni respective.

Modernizarea activităţii şi creşterea capacităţii de producţie s-au realizat prin achiziţionarea şi instalarea unui cuptor şi uscător cameră în anul 2004 şi a unui cuptor tunel în 2006.

Începând cu trimestrul 3 din 2008 SC CARS SA a demarat lucrări în reutilarea secţiei II Dâmbau cu o linie tehnologică complet automatizată, care să permită obţinerea de produse competitive la standarde europene.

SC CARS SA a intrat în procedura generală a insolvenţei în data de 30.05.2012. Firma se afla in imposibilitatea de a plati furnizorii de utilitati, forta de munca si obligatiile fiscale, precum si creditele bancare și avea avea la finele anului 2011 datorii de 31,31 milioane lei si o pierdere de 8,7 milioane lei

La acea data Calburean detinea 45,06% din capitalul Cars, alta persoana fizica, Dorel-Cornel Vultur, avea o participatie de 13,13%, iar Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului controla 4,91% din actiuni.

Titlurile Cars au fost suspendate de la tranzactionare pe piața Rasdaq în anul 2012, din cauza cererii de insolventa.