CLAUDIU NECŞULESCU DE LA JIDVEI VREA SĂ SE RETRAGĂ.CUI LASĂ AFACEREA ŞI CASTELELE

Claudiu Necşulescu, producătorul vinurilor Jidvei, plănuieşte să se retragă de la conducerea afacerii iar Ana şi Maria Necşulescu, cele două fiice ale sale, se pregătesc să preia afacerea de familie. Ele vor primi cadou nu numai businessul, ci şi câte un castel, scrie Business Magazin.

Afacerea este una de peste 100 de milioane de lei. Este vorba despre castelul Cetatea de Baltă, folosit pe toate etichetele vinurilor şi castelul de la Sânmiclăuş, un castel mai mare ca cel de la Cetatea de Baltă, care urmează să fie renovat.

Sunt puţini antreprenori români care vorbesc deschis despre planul de se retrage din business, despre cum îşi pregătesc copiii pentru a intra în afacere sau despre compania pe care au clădit-o în ideea de a rămâne în familie. Mulţi dintre oamenii de afaceri care au decis să se retragă au preferat să-şi vândă companiile sau au angajat management profesionist până la maturizarea urmaşilor, astfel că numărul businessurilor care au fost deja transmise de la o generaţie la alta este încă redus în România.

Claudiu Necşulescu, proprietarul producătorului de vin Jidvei, face parte însă dintre cei care vorbesc detaşat despre planul de a se retrage din companie. El vorbeşte despre cum plănuieşte să lase conducerea companiei cu afaceri de 115 milioane de lei celor două fiice, Ana şi Maria.

Necşulescu a terminat în 1987 Facultatea de Autovehicule Rutiere din cadrul Universităţii din Braşov, iar înainte de Revoluţie a lucrat la o staţie de utilaje din Constanţa. În zona Constanţa locuieşte şi astăzi, de unde merge săptămânal la Alba. Până în 1991 a lucrat la stat, de unde a plecat pentru a face mai multe businessuri de comerţ împreună cu tatăl său, care atunci se pensionase. Astfel, faptul că el a preluat afacerile de la nea Liviu (cum îi spun apropiaţii tatălui său, care mai este încă implicat în business) face deja predarea ştafetei către următoarea generaţie o obişnuinţă în familia Necşulescu.

Afacerile familiei au început în anii ‘90 cu export de animale şi au continuat tot în exporturi, cu cereale, utilaje agricole, mobilă sau containere. De fapt, după cum povesteşte omul de afaceri, a făcut împreună cu tatăl său comerţ cu „aproape orice”, mai puţin tutun şi spirtoase.

De 17 ani a intrat în industria vinului, într-un context neaşteptat. În 1998, întreprinderea pe structura căreia avea să clădească businessul Jidvei se confrunta cu probleme mari, iar Necşulescu era unul dintre clienţi, după ce achiziţionase volume mari de marfă. Pentru a putea continua afacerile cu producătorul de vin, a socotit că cea mai bună variantă ar fi să îl cumpere.

Firma se numea Perla Târnavei Jidvei şi au fost suficiente ”câteva milioane de dolari” pentru a cumpăra mare parte din active, pentru ca apoi să înceapă retehnologizarea şi înlocuirea culturilor de viţă-de-vie şi pomi, aflate în declin. Podgoria era situată pe Valea Târnavei Mici (judeţul Alba), la jumătatea drumului dintre Blaj şi Târnaveni, în arealul Podgoriei Târnave, cea mai întinsă din Transilvania. A luat de la FPS Jidvei 650 de hectare, iar acum a ajuns la 2.500 de hectare, suprafaţă pe care o consideră optimă, de aceea nu mai are în vedere să facă noi achiziţii.

Jidvei este unul dintre marii producători de vin de pe piaţa locală, cu afaceri concentrate pe piaţa internă şi cu game precum Castel, Tezaur, Nec, Grigorescu, dar şi Owner’s Choice şi Mysterium. Aproximativ 8% din afaceri vin de la exporturi, însă focusul lui Necşulescu va fi tot pe piaţa internă, unde „un producător de vin are sincope doar dacă face ceva greşit”.

Producătorul de vin din Alba are două crame: prima şi cea mai mare a fost retehnologizată înainte de criză, iar în cea de-a doua, mai mică, a început producţia anul trecut în urma unor investiţii de 6 milioane de euro (din care 2 milioane de euro au fost fonduri europene).

„Prin tot ceea ce am făcut în cei 17 ani de activitate din sector am dovedit că într-adevăr iubesc sectorul. Nu există parcelă, utilaj, amenajare care să fi fost făcută fără să treacă prin filtrul meu. Singura opţiune pe care o iau în calcul este ca fetele să ajungă să gestioneze businessul. Sub nicio formă nu m-am gândit să vând afacerea. Toată construcţia Jidvei a fost gândită ca o afacere pe termen lung, care să reprezinte familia”, explică omul de afaceri. De altfel, două dintre vinurile lansate de Jidvei în 2012 poartă chiar numele fetelor lui Claudiu Necşulescu, Ana şi Maria. Fiica cea mare are 25 de ani şi a studiat Matematică şi Management la UCL Londra, astfel că a ajuns deja să se implice în business, iar fiica cea mică are 21 de ani şi studiază Marketing la Citi University tot la Londra. „Şi-au împărţit domeniile astfel încât să se completeze”, explică Claudiu Necşulescu.

Acum, după 26 de ani de business, omul de afaceri crede că este momentul să se retragă. „Merg săptămânal la Alba. Este un business întins pe o suprafaţă de 30 de kilometri, nu este un business concentrat într-o singură locaţie ce poate fi gestionat uşor. Agricultura în sine presupune o implicare continuă, iar deciziile trebuie luate rapid, din cauza condiţiilor climatice şi a pieţei.”

Omul de afaceri povesteşte că, în timpul unei vizite în Irlanda, a văzut la o distilerie de whisky un tablou cu unul dintre fondatorii companiei, care a condus distileria şi care la vârsta de 60 de ani a cedat complet managementul către fiul său. A fost momentul când Necşulescu i-a spus fiicei cele mari că el nu va aştepta să ajungă la 60 de ani. Acum are 53, iar planul de a se retrage va fi implementat treptat. „Cât timp fiicele mele îşi doresc şi au această chemare şi dorinţa de a performa, le voi sprijini şi în momentul în care voi simţi că sunt capabile să ducă mai departe o să încerc să mă retrag, voi încerca să fac un pas înapoi.”

De altfel, majoritatea afacerilor din industria mondială a vinului sunt businessuri de familie transmise de la o generaţie la alta de zeci sau sute de ani. Cea mai veche afacere din lume din sectorul viticol se află în Italia. Familia Antinori a ajuns la a 26-a generaţie care conduce vinul ce îi şi poartă numele, Marchesi Antinori. Acum, la cârma afacerii se află marchziul Piero Antinori, dar toate cele trei fiice ale sale – Allegra, Alessia şi Albiera – sunt implicate în conducerea companiei. Italienii au pariat şi pe potenţialul României din industria vinului investind 5 milioane de euro în zona Dealu Mare. Emblematic pentru afacerea familiei Antinori este palatul Antinori, clădire ridicată în secolul al XV-lea, aşa cum pentru afacerea Jidvei este emblematic castelul Cetatea de Baltă, folosit pe toate etichetele vinurilor.

Claudiu Necşulescu şi-a dorit acest castel încă din momentul când a cumpărat societatea, dar la acea dată era revendicat. I-a propus un deal celui care revendicase unitatea: ca să nu dea bani la avocaţi şi judecători, fiecare parte a adus câte un evaluator pentru a pune un preţ pe castel. Evaluatorul cumpărătorului a stabilit preţul la 300.000 de dolari, iar cel al vânzătorului a mers până la 700.000 de dolari. Astfel că s-au înţeles la 500.000 de dolari.

A început să-l renoveze şi astăzi este folosit în promovare şi destul de puţin în circuitul turistic. „La castelul Cetatea de Baltă a mai rămas un singur nivel de finalizat şi sperăm să-l terminăm până în toamnă. El reprezintă imaginea grupului Jidvei. Îl folosim pe toate etichetele, mai puţin la Mysterium, unde este pe contraetichetă. Are rolul lui în ceea ce priveşte imaginea companiei. Este o investiţie foarte greu de cuantificat ca profitabilitate”, explică antreprenorul de ce deţine un castel în portofoliul său.

De fapt, proprietarul Jidvei are două castele. A decis ca în momentul în care se va retrage din business să lase fiecărei fiice câte un castel, astfel că se pregăteşte să înceapă renovarea celui de-al doilea pe care îl are deja în proprietate, dar care trebuie să intre în renovare.

„Urmează castelul de la Sânmiclăuş, un castel mai mare ca cel de la Cetatea de Baltă. Valoarea investiţiei depăşeşte 3-4 milioane de euro”, spune omul de afaceri. Cele două castele, pe lângă că sunt amândouă în judeţul Alba, au şi aparţinut la un moment dat aceluiaşi proprietar, groful Haller Jeno, iar legendele locului spun că cele două castele sunt legate şi de tuneluri subterane. Cele două fiice ale lui Claudiu Necşulescu vor avea fiecare castelul ei şi au ocazia să se diferenţieze şi astfel pe piaţa vinului, unde din ce în ce mai multe afaceri sunt conduse de femei, care au înţeles să dezvolte povestea din jurul producţiei viticole şi către evenimente, turism şi ospitalitate în general.

Sursă: Business Magazin
Foto: Tribuna şi Business Magazin