Cum sa cumperi alimentele

     Despre cititul etichetei alimentelor am scris intr-un articol anterior, v-am vorbit si despre ce inseamna Bio, Organic, Natural in altul.

Cealalta provocare este sa sti cum sa cumperi produse sanatoase! Principala regula este sa alegi o varietate de alimente integrale, neprocesate, fructe si legume cat mai colorate pentru a te asigura ca alimentezi sanatos si nu intretii starea de inflamatie si dezechilibru in organism.

         In continuare iti voi prezenta cativa pasi esentiali pentru a stii care alimente perisabile ( fructe, legume, carne si peste) sunt cu adevarat proaspete si care sunt cele mai si mai sanatoase optiuni.

1.      Cum sa cumperi inteligent fructe si legume

     Din pacate peste 80% din populatia tarii nu atinge recomandarea Nutritioniostilor de a consuma 5 portii de legume si fructe pe zi, impartite ideal in 3 portii de legume si 2 portii de fructe, conform OMS.

     Este vara! Este sezonul fructelor si legumelor proaspete. Cele mai sanatoase fructe sunt cele proaspat culese si consumate la puțin timp dupa aceasta, iar acum este momentul oportun, mai ales ca si la noi in tara si zona, chiar, avem oportunitatea de a merge la o ferma ecologica, sa culegem fructe si legume proaspete, pe care le achiti, le speli si le poti consuma, sau le asezi in cos, mergi acasa si prepari o masa delicioasa si proaspata!Este momentul ideal de a te mineraliza si vitaminiza, in plus poti petrece timp in natura. Cu cat sunt depozitate mai mult timp, fructele si legumele isi pierd din valoarea lor nutritionala. Culege si opteaza pentru fructe si legume produse local, de sezon de cate ori ai aceasta oportunitate si mai ales pentru ca fermele de legume si fructe majoritatea sunt certificate bio, sau daca nu poti ajunge, alege sa cumperi, ori de cate ori ai posibilitatea fructe si legume organice, nefiind tratate cu pesticide in comparatie cu aceleasi produse, dar non-organice.

    In plus, fructele si legumele congelate sunt la fel de gustoase si hranitoare ca si cele proaspete, astfel ca iti poti umple congelatorul cu legume si fructe care pot fi congelate si sa te bucuri de ele in extra-sezon.

   Cum sa alegi inteligent portia de minerale si vitamine zilnice? Privindu-le cu atenție si pipaindu-le.

  1. Petele maronii pe fructe si legume sunt semne de alterare. 
  2. Fructele si legumele care arata perfect nu sunt intotdeauna de comestibile. Desi ceara poate fi spalata cu apa si solutii speciale, ar fi mai bine sa evitați complet aceste produse.
  3. Coaja lucioasa si complet lipsita de defecte a fructelor si legumelor indica faptul ca au fost acoperite cu o pelicula de ceara pesticida.
  4. Legumele verzi nu trebuie sa fie ofilite.
  5. Morcovii trebuie sa fie tari, nu moi.
  6.  Piersicile, nectarinele si pepenele galben trebuie sa fie usor moi, dar nu inmuiate de tot.

2.      Cum sa alegi carnea

    Etichetele de pe carnea de vita si cea de pasare indica gradatia si calitatea.

Carne de pasare

Calitatea I  –  carne de pasare de cea mai inalta calitate, de obicei vanduta cu amanuntul in supermarketuri. Nu prezinta defecte cum ar fi vanatai sau oase rupte. In general pasarile crescute cu porumb.

Carnea de pasare de calitatea a II-a , a III-a este utilizata in produse din carne procesata.

    Atentie, atunci cand carnea de pasare pe care o cumperi din supermarket nu are gradul de calitate pe eticheta, aceasta nu este de Calitate I si iti recomand sa o eviti.

Carnea de vita

Calitatea I –  carne de vita sau vițel cu gradul cel mai ridicat de marmorare (cu grasime).

Calitatea a II-a  – carne de vita sau vițel cu grad de marmorare mai mic decat cel al carnii de Calitate I.

Calitatea a III-a – carne de vita sau vițel cu conținut redus de grasime.

3.      Cum sa alegi leguminoase si produsele fainoase, cereale

    Produsul contine 100% „faina integrala de grau” sau alte cereale integrale ca ingredient principal in paine si chifle, asta iti asigura o portie de carbohidrati lenti, au un indice glicemic mai mic decat cele din faina alba. La fel, orezul brun are un indice glicemic mai scazut decat orezul alb.

    Leguminoasele gen, linte, mazare, naut, fasole, bob, soiasunt surse importante de proteine vegetale si poti sa pregatesti din ele pateuri, mancaruri sau chiar pot fi adaugate in salate.

 

4.      Cum sa alegi inteligent sursele de lactate?

  Investeste in produse bio, organice.

  Atentie sa nu contina aditivi, doar lapte si culturi lactice.

Ca si procent de grasime intre 1,5-3%. Laptele total degresat are doar 1 gram de grasimi saturate la un pahar, in comparație cu 8 gramede grasimi saturate in laptele integral. Laptele parțial degresat (1%) are 2 grame de grasimi saturatela o portie

Iaurturile iti recomand sa le alegi pe cele in stil grecesc, fiind mai cremoase si adauga-ti tu fructele in el.

Atunci cand alegi un desert inghețat, cum e inghețata, ia in calcul faptul ca marcile premium conțin adesea o cantitate nesanatoasa de grasimi saturate. O ½ de portie de inghețata contine 12 grame de grasimi saturate. Incearca sa iti prepari tu o inghetata sanatoasa, fara aditivi, caramel, conservanti. (gasesti retete in articolul de saptamana trecuta).

Pentru siguranța ta, asigura-te intotdeauna ca ai cumparat lapte si produse lactate care au fost pasteurizate. Pasteurizarea foloseste caldura pentru a ucide microorganismele in timpul procesarii. Nu-ti inchipui ca produsele nepasteurizate sunt mai sanatoase sau mai pure.

Nutriționist, Carmina Stroia 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.