CUM SĂ ÎŢI CRITICI ŞEFUL FĂRĂ SĂ FII CONCEDIAT

De câte ori te-a tentat să-ți critici șeful? De câte ori ai făcut-o și apoi te-ai întrebat ca te-ar putea concedia dintr-un motiv sau altul? Aceste impulsuri sunt aproape la fel de naturale ca pauza de masa sau petrecerea de Crăciun a firmei. Oricare dintre noi, într-un moment sau altul, am avut acest imbold. Unii i-au dat curs, alții, mai precauți, și-au cenzurat impulsurile

Însă și unii și alții ar trebuie să știe că există o cale prin care poți să aduci o critică constructivă în discuție fără să te temi prea mult de repercusiuni. Tot ce trebuie să faci este să îți insușești niște acțiuni tactice și niște mișcări strategice pe care ți le oferim mai jos.

1 Găsește momentul potrivit

Dacă managerul tău are o zi mai proastă, atunci probabil că ar fi bine să îl eviți. Dacă este prea încarcat cu ședinte și întâlniri, cu deadline-uri strânse… atunci ar fi bine să nu îl critici chiar în acea zi. Alege-ți cu atenție clipa în care vrei să-ți critici șeful. Cum ar zice englezii, timing is everything. Indiferent de ce vrei să-i reproșezi sau să-i aduci la cunoștință, fii atent la momentul când o faci.

2 Ai grijă în ce bătălii vei intra

Nimeni nu spune să nu îți critici șeful. Dar atunci când o faci, ar fi bine să fiți doar voi doi în birou. Să îl critici în spațiu deschis, de față cu toți colegii s-ar putea să ai serioase probleme. Nu doar că dai dovada de lipsă de respect față de superiorul ierarhic, ci o faci și fără să dai dovadă de inteligență. Dacă vrei să-ți faci de râs șeful și apoi să-ți dai demisia, poți adopta această tactică. Dacă însă vei să-ți păstrezi jobul, atunci poate te gândești să fii mai precaut. Una este să fii un rechin care își atacă șeful, alta este să intrii într-o bătălie din care s-ar putea să ieși mai rănit ca partea adversă.

3 Sprijină-te pe argumente

Chiar dacă tu crezi cu fermintate că planul tău este bun, asta nu îl face automat și cel mai bun plan. Dacă tu crezi ca ai o idee bună, s-ar putea să fii singurul care crede în ea. De aceea, înainte să mergi să managerul tău cu un plan de bătaie, ai grijă să-l verifici și cu alți colegi sau oameni în care ai încredere. Și, mai important… întotdeauna bazează-te pe fapte și argumente. Indiferent de ce ai de transmis, fa-o sprjinindu-te pe realități concrete, nu iluzii sau percepții.

4 Comportă-te prietenos

Nu strică niciodată să ai o atitudine prietenoasă, cu atât mai puțin când ai de gând să critici deciziile șefului tău. Dacă tot vrei să reproșezi ceva, fă-o măcar pe un ton amical și prietenos. Ironia merge de minune cu auto-ironia, așa că nu strică să râzi de tine însuți puțin atunci când vrei deschizi o bătălie cu superiorul ierarhic. Cu cât îmbraci critică într-o haină amicală, cu atât îți cresc șansele ca demersul tău să aibă succes. Dacă ții morțis să fii încrâncenat, atunci s-ar putea ca întreg demersul să ți se întoarcă împotrivă.

5 Oprește-te la timp

De fiecare dată când ești antrenat într-o discuție pasională s-ar putea să te pierzi în ea și să nu îți dai seama când ai mers prea departe. Spune ce ai de spus, oferă argumentele pe care ți le-ai clarificat deja în minte și oprește-te la timp. Critica poate degenera ușor într-o situație tensionată, iar să știi când te oprești devine aproape un lucru imperativ de făcut.

Sursa: Cariere Online