Demersuri pentru o șosea de centură la Târnăveni
Primăria municipiului Târnăveni a trimis o adresă către Guvernul României referitoare la necesitatea unei șosele de centură pentru Municipiul Târnăveni, alternativă pentru DN 14A. În cererea către primul ministru Marcel Ciolacu, se solicită identificarea și realizarea unui traseu pentru a redirecționa traficul care traversează municipiul pe DN 14A (6.4 km) spre și dinspre Autostrada A3.
Primarul Sorin Megheșan a semnat adresa care cuprinde câteva cerințe minimale pentru un municipiu modern, pe care le enumerăm mai jos:
- Reducerea traficului în zona urbană
Eliminarea traficului greu: O șosea de centură permite devierea vehiculelor de mare tonaj care doar tranzitează municipiul, reducând congestia rutieră. Aici trebuie să menționăm ultima mare investiție (140 milioane euro) prin care s-a construit fabrica de vată minerală Knauf Insulation și care are livrări zilnice de aproximativ 100 de TIR-uri.
Fluidizarea traficului local: Scade aglomerația din oraș, mai ales pe arterele principale (Străzile 22 Decembrie 1918, Republicii, Victoriei, Dr. V. Babeș, Armatei, Calea Mediașului care se suprapun peste DN 14 A și străzile Avram Iancu, Șoimilor și Școlii utilizate pentru traficul greu).
Reducerea timpilor de deplasare: Șoferii care tranzitează municipiul nu mai trebuie să treacă prin oraș, economisind timp. - Îmbunătățirea calității vieții pentru locuitori
Reducerea poluării: Nivelul emisiilor de noxe și zgomot scade semnificativ în oraș, ceea ce duce la un mediu mai sănătos.
Creșterea siguranței rutiere: Îndepărtarea traficului greu și a vehiculelor în tranzit reduce riscul de accidente în oraș.
Spații publice mai utilizabile: Fără aglomerație excesivă, străzile și trotuarele devin mai prietenoase pentru pietoni și bicicliști. - Beneficii economice
Atracția pentru investitori: O infrastructură bine dezvoltată, precum o șosea de centură, încurajează investitorii să dezvolte afaceri în zonă.
Reducerea costurilor logistice: Transportul de mărfuri devine mai eficient și mai rapid.
Crearea de locuri de muncă: Construcția și întreținerea șoselei aduc oportunități economice locale. - Protejarea patrimoniului cultural și arhitectural
Traficul intens în oraș poate afecta clădirile istorice sau zonele sensibile din punct de vedere arhitectural. O centură reduce această presiune. - Dezvoltarea urbanistică și conectivitatea regională
Creșterea accesibilității: O centură conectează mai bine localitățile din jurul municipiului, respectiv municipiile Mediaș și Blaj spre autostrada A3.
Dezvoltarea zonelor periferice: Construirea centurii poate stimula dezvoltarea economică în zonele de la marginea orașului. - Argumente juridice și strategice
Conform Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, dezvoltarea infrastructurii de transport este esențială pentru optimizarea dezvoltării durabile a orașelor.
Această șosea de centură poate fi inclusă în strategiile locale, județene sau naționale pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere și datorită faptului că actualul amplasament traversează o zonă instabilă, cu dese alunecări de teren care pot duce la blocarea completă a traficului pe DN 14A.
La toată această listă au fost adăugate și exemple din alte orașe, municipii care au construit șosele de centură (ex. Sibiu, Oradea) și care au înregistrat o îmbunătățire semnificativă a traficului și calității vieții.