DIFERENȚELE ÎNCHIDERII UNEI FABRICI: GENK, BELGIA vs TÂRNĂVENI, ROMÂNIA

În urmă cu 20 de ani românii strigau cât îi țineau puterile că “Nu ne vindem țara” iar în urmă cu mai bine de 10 ani muncitorii unei fabrici de succes din Târnăveni, priveau cu nepăsare la închiderea Combinatului Chimic, mulțumiți oarecum de salariile compensatorii, care i-au împins pe mulți spre o trândăveală pe bani publici.
Un singur protest public la oprirea accelerată a Bicapa și niciun protest la închiderea lentă a Carbid-Fox. Nicio inițiativă, luare de poziție sau alte acțiuni, ci doar lamentări la colțul străzii ori prin baruri, lamentări care continuă cu aceeași efervescență și în ziua de azi.

Ce fac însă muncitorii unei fabrici din localitatea Genk din Belgia, o comunitate cu puțin peste 60.000 de locuitori. Recent amenințați de închiderea uzinei, muncitorii strâng bani ca să cumpere publicitate: Vor să atragă un investitor chinez.

Muncitorii de la uzina Ford din oraşul belgian Genk, din regiunea Limburg, în Flandra, îşi îndreaptă privirile către China în speranţa că vreun investitor va prelua fabrica, după ce aceasta se va închide la sfârşitul anului, a scris sâmbătă presa locală, citată de DPA.
Angajaţii fabricii strâng bani pentru a putea cumpăra publicitate într-un ziar chinez de largă circulaţie, scrie cotidianul belgian de limbă olandeză Het Belang van Limburg.

‘Suntem 4.000 de lucrători într-o uzină europeană de asamblare de maşini. Această fabrică îşi va închide porţile la 31 decembrie 2014, iar noi căutăm un nou angajator’, scrie în proiectul de text pregătit de angajaţi.
În săptămânile ce vor urma, muncitorii de la uzina din Genk intenţionează să distribuie fluturaşi prin care să le ceară colegilor să sprijine această iniţiativă. Angajaţii trebuie să strângă 2.700 de euro pentru a plăti spaţiu publicitar într-un ziar chinez de mare tiraj, scrie Het Belang van Limburg.

În 2012, fabricantul american de maşini Ford a decis să-şi închidă fabrica din nord-estul Belgiei, în care lucrau la acea vreme 4.300 de oameni la producerea unor modele precum Ford Mondeo, S-Max şi Galaxy. Ford a atribuit închiderea fabricii unei scăderi constante a cererii de maşini în Europa occidentală, care a început în 2007. La Genk, centrul economic al regiunii Limburg, uzina Ford era cel mai mare angajator.

Capitalismul oferă din nefericire și astfel de situații nefavorabile pretutindeni în lume, închiderea unei fabrici condamnând pur și simplu viitorul unei comunități mai mici la sărăcie. Chiar dacă respectiva comunitate din Belgia, nu va suferi atât de mult precum Târnăveniul pe plan economic, deoarece sistemul de asigurări sociale este mult mai puternic în Belgia decât la noi, muncitorii nu renunță atât de ușor la destinul unei vieți îndestulătoare chiar la ei acasă.

Târnăveniul a fost condamnat însă de situația geo-politică a României, de liderii din fruntea unor instituții, de conducerile nepăsătoare sau insuficient “interesate“ de menținerea unui combinat în funcțiune, dar nu în ultimul rând și de Nepăsarea semenilor care nu au făcut nimic în sensul acesta și s-au mulțumit cu lamentările cu jumătate de gură, preferând “mita“ compensatorie de la vremea aceea.

Dar așa cum în urmă cu un secol niște vizionari puneau bazele unei fabrici de nitrogen în actualul Târnăveni după descoperirea resurselor de gaz la Botorca, la fel pot să apară și acum oameni care să scoată comunitatea din sărăcia cruntă în care se afundă de la o zi la alta.