ÎNLOCUITORII VEGETALI AI CĂRNII

Am intrat în Postul Mare, considerat cel mai important, dar şi cel mai aspru de peste an. Este, în primul rând, un mijloc de curăţare morală şi de înălţare spirituală, dar şi un excelent prilej de detoxifiere a organismului. Cu o condiţie: să ştii ce alimente trebuie puse în farfurie –

Nucile

Miezul de nucă este unul din cele mai consistente şi sănătoase alimente. Este un înlocuitor perfect al cărnii, mai bun şi decât soia, deoarece are un conţinut de grăsimi şi proteine superior, iar probabilitatea ca acest aliment să fie poluat cu pesticide şi alte sub­stanţe chimice este foarte mică.
Valoare nutritivă – nuca întrece carnea ca nu­măr de calorii, având în plus o toxicitate de câteva ori mai mică şi fiind foarte digerabilă. Nu mai puţin din 20% din conţinutul nucii sunt amino­acizi esenţiali (inclusiv argi­nina), iar 50% sunt aşa-numi­tele grăsimi sănătoase. În plus, nuca este fructul cel mai bogat în cupru şi zinc, motiv pentru care este fo­losită în trata­rea bolilor vasculare, a tulburărilor de creş­tere şi maturizare, a deficienţelor imuni­tare.

Cum se consumă – cei mai mulţi dintre noi folosim miezul nucilor ca adaos în dulciuri. Însă maximum de efec­te cu­rative se obţin mâncând miezul crud. Dat prin maşina de tocat, acesta înlocu­ieşte perfect carnea tocată, în aproape ori­ce preparat culinar, de la chiftele, la sar­male sau rulade. Nici măcar un carnivor “în­răit” nu va realiza că, de fapt, mă­nâncă miez de nucă în locul cărnii.
Efecte terapeutice la copii – cu­rele cu miez de nucă ajută la reglarea hor­monală a copiilor, ajutându-i să recu­pe­re­ze întârzierile de creştere şi dezvol­tare, dar şi să stopeze pubertatea pre­matură.
Efecte terapeutice la adulţi – consumat crud, miezul de nucă este un bun agent de curăţare pentru vasele de sânge, ai căror pereţi îi face mai rezistenţi şi mai elastici. Cura cu nuci este şi un excelent mijloc de prevenţie şi tratament pentru accidentul vascular, bolile de piele, complicaţiile diabetului, ischemia cardia­că, bolile de plămâni cronice. Este un remediu infai­libil pentru persoanele care vor să-şi mărească greuta­tea corpo­rală şi nu reuşesc, dar şi pentru bărbaţii sau femeile care suferă de sterilitate.
Precauţii – fiind mai consistent decât carnea, miezul de nucă trebuie consumat împreună cu salate din legume crude sau murături. Această asociere a unui aliment hipercaloric cu vegetale sărace în calorii previne luarea nedorită în greutate şi favorizează reglarea masei corporale.

Hrişca

Face parte dintr-o familie de alimente extrem de specială: pseudocerealele. Are boabele mici, învelite cu o coajă brună, aducând cumva aminte de se­min­ţele de grâu. Este un aliment tradiţional în Rusia şi în Ucrai­na, în Polonia şi în Franţa, dar şi în zona nordică a României, mai ales în Bucovina, unde este un in­gredient nelipsit din sarmale şi alte specialităţi locale.
Valoare nutritivă – hrişca are în compoziţie nu mai puţin de opt aminoacizi esenţiali, uşor asimilabili, surclasând din acest punct de vedere multe mezeluri sau pre­parate din carne. Este, de ase­menea, o sursă foarte bogată de mangan (necesar pentru echi­librul hormonal), magneziu, fosfor şi fibre vegetale.
Cum se consumă – în­muiată în lapte ori suc de fructe, se mănâncă în locul fulgilor de cereale, dimi­neaţa. Făcută făină, se combi­nă cu mălaiul de po­rumb, în proporţie 1:2, amestecul obţinut dând o mămăligă extrem de gustoasă. Mămăliga cu hrişcă este ceva mai închisă la culoare, mai consistentă, dar şi de câteva ori mai săţioasă, fiind indicată în timpul regimurilor vegetariene sau lactovegetariene.
Efecte terapeutice la copii – hrişca anulează în bună măsură efectele nefaste ale dulciurilor, pro­te­jându-i pe cei mici de obezitate, oscilaţii ale glice­miei, apetit capricios, tulburări de mineralizare. De asemenea, este un aliment anti-alergic, fiind reco­man­dat copiilor cu bronşite astmatiforme, astm bronşic, alergii cutanate sau digestive.

Efecte terapeutice la adulţi – este un aliment anti-obezitate, care protejează şi stimulează armonios sistemul nervos, ferindu-ne de astenie, depresie, tul­bu­rări anxioase. Conţine o substanţă numită rutină, ex­celentă pentru stimularea circulaţiei cerebrale, dar şi pentru prevenirea sau stoparea evoluţiei varicelor, hemoroizilor, tromboflebitei, fragilităţii capilare.
Precauţii – este un aliment lipsit de gluten, cu un potenţial toxic sau alergic infim, dar care – pentru cei care nu sunt obişnuiţi cu gustul său – poate da indi­ges­tii. Se foloseşte la început în cantităţi mici, în com­binaţii cu alte alimente, aşa încât să ne acomodăm cu hrişca gradat.

Quinoa

Este înrudită cu hrişca, provenind din regiunile submontane ale Americii de Sud. Acum 1000 de ani, era hrana de bază a incaşilor, pentru ca în prezent să fie unul din cele mai la modă alimente, fiind reco­man­dată în special copiilor. Quinoa este un concu­rent foar­te serios pentru carne, deoarece are un gust şi o aro­­mă plăcute şi o consistenţă demnă de luat în sea­mă.
Valoare nutritivă – aproape 15% din masa sa este alcătuită din proteine sănătoase, extrem de hră­nitoare, completate de minerale şi vitamine esenţiale. Boabele de quinoa conţin fier, magneziu, calciu, vita­mine din complexul B, dar şi fibre alimentare, care re­glează nivelul glicemiei, colesterolului şi triglice­ri­delor. Contrar unor afirmaţii apărute în presă, conţi­nutul de calciu al quinoa nu este foarte spectaculos, dar acest calciu este de bună calitate, fiind asimilat uşor de către organism.
Cum se consumă – în alimentaţia copiilor, se foloseşte în locul cerealelor, deoarece nu conţine de­loc gluten şi poate fi suportată şi de către cei mici care au alergie la această substanţă. Fiartă şi pasată, se administrează ca un piure, fiind printre primele ali­mente care se introduc în dieta bebeluşilor. În hrana adulţilor, se foloseşte în loc de orez, în orice fel de mâncare, de la pilafuri şi până la supe, fiind mult mai gustoasă şi infinit mai sănătoasă. Quinoa suplineşte în foarte mare măsură carnea, dându-le mâncărurilor consistenţă şi un potenţial nutritiv aparte.
Efecte terapeutice la copii – alimentaţia pe bază de quinoa dă rezultate deose­bite în stimularea dezvoltării inte­lec­tuale şi emoţionale a copiilor. De asemenea, este un soi de reme­diu de urgenţă atunci când apar simptomele alimentaţiei nesănă­toase: obe­zi­tate sau tendinţă de în­gră­şare accelerată, pubertate pre­ma­tură sau tulburări de concentrare şi compor­tament. La copiii con­valescenţi se recomandă în mod special quinoa, pentru că le stimulează imunitatea, ajută la repararea rapidă a ca­ren­ţelor de minerale şi proteine, fără a îngreuna organismul.
Efecte terapeutice la adulţi – la fel ca şi hrişca, este un aliment anti-obezitate, care reglează nivelul grăsimilor din sânge şi prote­jea­ză inima. Este, de asemenea, recomandată în curele pentru stimulare imunitară, dar şi pentru prevenirea şi combaterea diferitelor forme de cancer, precum şi a tumorilor benigne.
Precauţii – înainte de a fi pre­pa­rată, quinoa tre­buie spălată bine cu apă călduţă, pentru a înlătura sub­stanţele ama­re pe care le con­ţine în mod natural şi ca­re dau hranei un gust neplăcut. Există trei feluri de qui­noa: albă, roşie şi neagră. Va­rietăţile nea­­gră şi roşie sunt mai sănă­toase, dar mult mai greu digerabile, din cauza conţi­nu­tului ridicat de fibre dure. Quinoa albă este cea mai uşor digerabilă, fiind reco­man­dată, în egală măsură, copiilor şi adulţilor.

Soia

Nu există pe Pământ o plantă mai stu­diată, mai controversată şi mai… pusă în va­loare decât soia. Mulţi specialişti spun despre această leguminoasă că ar fi un ade­vărat miracol care, pe lângă faptul că a reu­şit să salveze planeta de la înfome­tare, previne şi vindecă zeci de boli, in­clu­siv pe cele de inimă, cancerul şi deze­chi­librele hor­­monale. La polul opus sunt cei care afir­­mă că soia ar fi cancerigenă, că depri­mă imunitatea şi dău­nează sănătăţii. Ade­vă­rul aparţine… ambelor tabere: soia obţi­nu­tă şi preparată corect este excelentă pentru să­nă­tate, după cum cea din culturi de tip in­dus­trial şi procesată cu tot felul de sub­stan­ţe toxice este periculoasă pentru sănă­tate. Noi ne vom raporta la varianta sănătoasă a soiei:
Valoare nutritivă – boabele de soia sunt mai slabe caloric şi cu un conţinut mai mic de grăsimi să­nă­toase decât nucile, dar au avantajul că pot fi pre­parate în zeci de forme, care să le potenţeze calităţile. Soia conţine proteine în proporţie de 40%, vitaminele D, E şi B, precum şi calciu, magneziu, fosfor.
Cum se găteşte – în comerţul nostru găsim zeci de preparate finite cu soia, 100% vegetale, cum ar fi: salamurile, laptele, compoziţiile pentru chiftele sau sarmale, brânza (tofu), cremele etc. Singura grijă este să citim cu atenţie etichetele, pentru că – din păcate – foarte mulţi producători asociază soia (din comoditate şi pentru avantaje comerciale efemere) cu aditivi (E-uri) sintetici periculoşi.
Câteva efecte terapeutice – preparatele natu­rale cu soia sunt un excelent protector al ficatului şi al tubului digestiv, un reglator al nivelului coleste­rolului din sânge. Datorită conţinutului de substanţe cu efect hormonal şi citostatic natural, este un exce­lent mijloc de prevenirea a unei multitudini de forme ale bolii canceroase.
Precauţii la consumul de soia – singura pre­cauţie se referă la necesitatea citirii cu foarte mare atenţie a etichetei, pentru depis­tarea eventualelor adaosuri sinte­tice periculoase şi garanţia purităţii produsului (soia nemodificată ge­ne­tic). Dacă nu există această men­ţiune, cel mai probabil este vorba de soia manipulată genetic, tratată cu pesticide extrem de puternice şi cu un potenţial toxic foarte mare, contraindicată consumului uman.

Sursa: Formula AS