Odisee muzicală Ligeti, turneu cu spectacol final la Târnăveni

În vederea marcării unui secol de la nașterea compozitorului maghiar Ligeti György, Asociația Klavier ART a inițiat un turneu care cuprinde 14 concerte în cadrul cărora sunt prezentate viața și opera acestei personalități de marcă a istoriei universale a muzicii din secolul XX. În cadrul acestor seri muzicologul Amalia Szűcs-Blănaru, autoarea volumului intitulat „György Ligeti. O privire în universul sonor sau Matematici pe claviatură” prezintă viața și opera lui Ligeti György, precum și tehnica sa componistică ce îmbină matematica și muzica. Pianiștii Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu vor interpreta integrala opusurilor pentru pian la patru mâini, apoi va urma un happening la care este invitat să participe și publicul: Poem simfonic pentru 100 de metronoame. Scenografia evenimentului este gândită de Maria Păun, artist plastic.
Program:
Ligeti György. Odiseea unui geniu – prezintă Amalia Szűcs-Blănaru, muzicolog
Ligeti György: Integrala lucrărilor pentru pian la patru mâini (Allegro • 3 dansuri de nuntă • Marș • Studiu polifonic • Sonatina) – interpretează Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu
Ligeti György: Poem simfonic pentru 100 de metronoame – Spectatorii ce dețin un metronom mecanic sunt invitați să-l aducă cu ei la eveniment, spectatorii care nu au un metronom pot accesa metronome din Google.

Ligeti György s-a născut la data de 28 mai 1923 la Târnăveni. Și-a început studiile superioare la Conservatorul din Cluj, în anul 1941, și după o întrerupere din cauza războiului, în anul 1945 s-a înscris la Academia de Muzică din Budapesta unde a studiat cu Farkas Ferenc și Veress Sándor. Ulterior, lucrând la radio din Köln, a colaborat cu Karlheinz Stockhausen. Aici l-a cunoscut și pe Pierre Boulez. O perioadă a predat la cursurile de vară de la Darmstadt, apoi a fost profesor invitat la Universitată de Muzică din Stockholm. De asemenea a fost profesor la Universitatea Stanford din California, dar și la Universitatea din Viena. Din 1973 a trăit și a fost profesor la Hamburg. În anul 2002 s-a mutat definitiv la Viena, unde s-a stins din viață la 12 iunie 2006.

În lucrările sale Ligeti caută noi armonii în muzica culturilor din sud-estul Asiei, și noi structuri ritmice în muzica popoarelor africane. Arta lui se bazează deopotrivă pe tradițiile muzicale naționale și oportunitățile oferite de avangarda distructivă de forme. Își explică viziunea muzicală prin experiențele sale din copilărie: la un bâlci de la țară a auzit contopirea muzicii interpretate concomitent de trei orchestre. Această sonoritate policromă a fundamentat ars poetica muzicală a compozitorului. „Nu mă adecvez la nimic, nici măcar la avangardă” – a declarat mai târziu, deși muzica lui nu depășește limitele avangardei. Ceația sa, pe lângă însemnele muzicii occidentale de avangardă, poartă în sine și caracteristicile muzicii maghiare. În anul 1978, în creațiile intitulate „Magyar Rock” și „Passaglia Ungherese” evocă sonoritățile muzicii maghiare.

În 1991 este distins cu cea mai importantă distincție culturală japoneză, Premiul imperial, fiind a treia personalitate din lume care obține această recunoaștere după Pierre Boulez și Leonard Bernstein. În anul 1996 primește Premiul UNESCO, precum și Premiul Wolf, acesta din urmă împreună cu dirijorul Zubin Mehta. În anul 2000 Fundația Wihuri din Finlanda îi conferă Premiul Sibelius, apoi în anul 2003 este distins cu Premiul Adorno (Theodor W. Adorno, renumit estetician german). În anul 2003 i se înmânează Marele Premiu al Academiei de discuri Charles Cros, dar și Premiul Kossuth. În anul 2004 este distins cu Premiul Polar, iar pentru întreaga operă a sa obține Premiul Muzical al Frankfurtului. (origo.hu)

„Poéme simfonique” compus pentru 100 de metronoame studiază structura muzicală polifonică. Piesa a avut premiera în anul 1963 în cadrul Zilelor Muzicale Gaudeamus organizat la Hilversum. În această piesă apare pentru prima dată într-o formă decantată una din caracteristicile lui Ligeti, muzica cu caracter mecanic ce imită ticăitul mașinilor (defecte), inspirată (printre altele) de o nuvelă a lui Krúdy Gyula pe care Ligeti o citise în copilărire, precum și de pelicula intitulată „Timpuri noi” de Charles Chaplin. (bmc.hu)

Corina RĂDUCANU și Eugen DUMITRESCU formează un duo pianistic din anul 2005. Activitatea concertistică a duo-ului cuprinde participări în 27 de festivaluri naționale și internaționale, concerte cu orchestra și peste 400 de recitaluri în țară și pe scene din Anglia, Austria, Belgia, Germania, Italia, Republica Moldova și Ucraina. În cadrul celor 17 turnee de promovare a muzicii clasice, duo-ul pianistic a avut onoarea de a susține primele concerte de pian din istoria unor localități din România precum Avrig, Bălan, Ciocănești, Ditrău, Făgăraș, Găești, Hațeg, Horodnic de Sus, Lehliu-Gară, Moreni, Petrila, Praid, Târnăveni, Titu și Voitinel. Un concert aparte, în premieră, a avut loc în Fortul 13 Jilava cu ocazia Congresului Inter-Asso 2014. De-a lungul carierei sale duo-ul a obținut numeroase premii naționale și internaționale, precum cel obținut la Festivalul Muzicii Maghiare organizat de Institutul nostru, și a fost prezent în juriile concursurilor naționale și internaționale de specialitate, și a susținut cursuri de măiestrie ca profesori invitați. Corina RĂDUCANU şi Eugen DUMITRESCU sunt absolvenţi ai Liceului de Muzică George Enescu și ai Universității Naționale de Muzică din București, unde și-au completat și încheiat studiile (licență, master, doctorat, post-doctorat). Cei doi pianiști sunt fondatorii Asociației Klavier ART și inițiatorii mai multor programe culturale ce au loc în diferite orașe și regiuni ale țării (Făgăraș, Gheorgheni, Horodnic de Sus, Petroșani, Rădăuți, Reghin, Reșița, Sfântu Gheorghe, Sibiu și Țara Hațegului/Munții Retezat).

Amalia SZŰCS-BLĂNARU a absolvit Facultatea de Matematică a Universităţii din Bucureşti și cursurile Facultăţii de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie muzicală, a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti. A beneficiat de o bursă Erasmus la Universitatea din Strasbourg pentru un stagiu de cercetare în cadrul GREAM. Începând cu anul 2014 coordonează, alături de membrii Asociației Klavier ART, organizarea Festivalului Concurs Naţional Microcosmos muzical. Din 2016 este membră a SFAM (Société Française d’Analyse Musicale). În 2017 a susținut teza de doctorat în cadrul Şcolii Doctorale „Sigismund Toduţă” a Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca. În anul 2018 a publicat, la Editura MediaMusica din Cluj-Napoca, cartea „György Ligeti. O privire în universul sonor sau Matematici pe claviatură”. Participă la numeroase evenimente ştiinţifice naționale și internaționale pe tematici dintre cele mai diverse. Amintim: Simpozionul internaţional Constantin Brăiloiu – Târgu-Jiu, Simpozionul naţional Muzică, ştiinţă şi spiritualitate – Bucureşti, Conferinţa internaţională Ligeti’s Legacy in retrospect – Cluj-Napoca, Colocviul interdisciplinar Le temps – Strasbourg, Simpozionul naţional Muzica şi filosofia – Cluj-Napoca, Colocviul naţional de muzicologie – Iaşi, Simpozionul 100 de ani de muzică românească – Târgu Mureș, Simpozionul Les sciences de la musique. De nouveaux défis dans une société en mutation organizat în colaborare de către SFM, SFE, SFAM, AFIM – Paris, Conferința Internațională The Science of Music. Excellence in Performance – Brașov, Colocviu internațional L’analyse et la description du timbre en musique organizat de laboratorul ECLLA de la Universitatea Jean Monnet din Saint-Étienne, al X-lea Congres european de analiză muzicală EuroMAC 10 – Moscova (online). Articolele publicate reflectă domeniile sale de interes: muzica secolului XX, analiza muzicală, respectiv conexiunea dintre muzică și matematică.

La Târnăveni spectacolul va avea loc sâmbătă 24 septembrie 2022 de la ora 19 la Centrul Cultural din Piața Obor.