Radiografia la zi a Autostrăzii Transilvania

Conform Asociației Pro Infrastructura, tronsonul Nădășelu-Mihăiești-Zimbor (30 km) a fost contractat cu UMB în septembrie pentru 1,4 miliarde de lei, nefiind încă emis ordinul de începere. Licitația pentru realizarea exproprierilor și pentru scoaterea suprafețelor împădurite din circuitul forestier în județul Sălaj nu este finalizată, existând șanse minime pentru a parcurge toate etapele în timp util, astfel încât la startul sezonului 2021 în construcții UMB să primească posesia terenului și să se apuce de treabă.

Pe următorul sector Zimbor-Poarta Sălajului (12,2 km) contractat tot cu UMB în iunie pentru 680 de milioane de lei CNAIR a emis ordinul de începere, însă l-a suspendat cu 120 de zile, cel mai probabil din cauza acelorași exproprieri întârziate. Și aici este greu de crezut că lucrările vor începe în primăvară (că despre minciunile conducerii Ministerului Transporturilor cu startul lucrărilor în 2020 nu poate fi vorba), anunță Asociația.

După nenumărate termene și promisiuni nerespectate în ultimii ani, zilele trecute Compania de Drumuri a lansat licitația pentru proiectarea și execuția Autostrăzii Transilvania, tronsonul Poarta Sălajului-tunel Meseș-Zalău-Nușfalău (41 km, 12 luni proiectare, 36 luni execuție) în valoare de aproape 4 miliarde de lei. Proiectul conține tunelul Meseș de 2,8 km, peste 40 de poduri și viaducte în lungime totală de 8 km, un nod rutier la Zalău, un centru de întreținere în cadrul acestui nod și 2 spații de servicii.Printre aspectele negative pe care sesizate în documentația CNAIR se numără studiile geotehnice foarte sumare pentru tunelul Meseș, fiind executate pe cei 3 km doar 6 foraje în zona portalelor tunelului. Exproprierile nu sunt realizate pe cei 41 de km, iar nodurile rutiere vecine nodului de la Zalău (Zimbor și Nușfalău) se află la peste 25 de km distanță. Caietul de sarcini împinge riscurile cu privire la modificarea acordului de mediu sau relocarea unor utilități descoperite ulterior spre viitorul constructor, iar identificarea oricăror erori în documentația CNAIR este permisă doar în primele 90 de zile ale contractului.Sunt necesare condiții contractuale echitabile împreună cu o documentație tehnică completă și profesionistă pentru a avea parte de ofertanți de cea mai bună calitate și de o derulare rapidă și fără blocaje a lucrărilor.

Următorul sector Nușfalău-Suplacu de Barcău (13,5 km) a fost adjudecat de turcii de la NUROL INSAAT în septembrie pentru 384 de milioane de lei, însă și aici lipsa exproprierilor blochează emiterea ordinului de începere.

De la Suplacu de Barcău la Chiribiș (cu vestitul viaduct de la Suplacu de Barcău de 1,8 km muzeu în aer liber) tronsonul de 26 km este în aer după anularea licitației din ianuarie, nefiind încă relansată, iar de la Chiribiș la Biharia (28,5 km) contractul este în etapa de proiectare, fiind identificate o serie de lucrări executate de Bechtel și care vor trebui refăcute.

Pe Autostrada A3 Transilvania între C.Turzii și Chețani CNAIR a plătit factura de 10 milioane de lei către constructorul Straco, însă acesta la rândul său nu s-a achitat de plățile restante către subcontractorii care lucrează pe proiect, plătind sume modice și perpetuând promisiunile mincinoase.

Asociatia Pro Infrastructura

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.