Sfatul nutriţionistului: Alimentația sanatoasa a copilului

Obiceiurile alimentare corecte si activitatea fizica regulata trebuie sa fie parte integranta din viata familiei tale. Principiile unei alimentatii sanatoase:

•varietatea – nici un aliment/grup de alimente consumat/e nu poate furniza toate vitaminele si mineralele necesare

•echilibrul nutritional – poate fi asigurat in alimentatie prin alegerea celor mai multe portii din grupele de alimente situate la baza piramidei (cereale, legume si fructe) si mai putine portii din grupele din varful piramidei (grasimi si dulciuri). 

•moderatia – grasimile, uleiurile si dulciurile (bomboane si bauturi dulci), situate in varful piramidei, trebuie consumate cu moderatie. 


CEREALE   –  includ paine, orez, paste fainoase, cereale si fulgi de cereale pentru micul dejun, furnizeaza cea mai mare parte a energiei necesara copilului in fiecare zi. Toate acestea sunt bogate in carbohidrati (care elibereaza energie), precum si in vitamine din complexul B (acid folic), care ajuta organismul sa utilizeze proteinele necesare pentru formarea masei musculare.  Cel putin ½ din cerealele pe care copilul le consuma zilnic trebuie sa provina din cereale integrale – grau, orz, orez brun, secara. Cerealele integrale contin fibre alimentare care protejeaza impotriva bolilor de inima si a diabetului si contribuie la controlarea greutatii copilului. 

O portie de cereale include: – 1 felie de paine;                                                                  – ½ farfurie de orez sau paste integrale


LEGUME si FRUCTE   

 In principiu, fiecare masa ar trebui sa contina o portie de legume si fructe. Legumele furnizează numeroase vitamine si minerale, precum si fibre necesare pentru o buna digestie. Legumele pot fi consumate crude (de preferat), sau preparate la abur.

•o portie de legume include: ½ bol de legume preparate sau 1 bol de legume verzi, crude.

•fructele sunt surse excelente de vitamina A si C, dar si de minerale si fibre, care ajuta la digestie. Fructele sunt consumate de preferinta crude si trebuie sa fie spalate cu grija in prealabil.

•o portie de fructe include: 1 fruct crud, ¾ cana de suc de fructe naturale 100%, ½ cana de fructe la conserva sau ¼ cana de fructe uscate.


LAPTE SI PRODUSE LACTATE       

 Consumul de produse lactate este incurajat, ca parte a unei alimentatii diversificate si echilibrate; contin cantitati importante de nutrienti: vitaminele A, B1, B2, B6, B9, B12, D, E; calciu; magneziu. O portie de lactate este o cana cu lapte, un pahar de iaurt, 50 de grame de branza. 


CARNE, OUA, PESTE SI ALTE SURSE DE PROTEINE NON-LACTICE       

 O alimentație bogată în proteine, care se găsesc din belșug în carne, ouă, pește, fructe de mare, fasole (și altele din aceeași familie: năut, linte, mazăre), arahide, nuci, alune, semințe. Proteinele au rol in formarea și dezvoltarea masei musculare; menținerea și repararea țesuturilor.  Carnea conține și alte vitamine (B și D) și minerale (fier și calciu), esențiale pentru oase și dinți puternici.


GRASIMILE, ULEIURILE SI DULCIURILE in alimentatia copiilor     

Cum gestionăm apetitul copiilor pentru alimente bogate în grăsimi și dulciuri?    Principala problemă cu aceste alimente este că au un conținut ridicat de grăsimi dăunătoare organismului, alături de glucidele simple din zahăr și făină albă. Aceste combinații alimentare oferă un număr mare de calorii la o singură gustare, fără a avea cu adevărat beneficii nutritive pentru organism.  Grăsimile și uleiurile conțin nutrienți esențiali pentru funcționarea organismului și contribuie la  la absorbția vitaminelor A, D, E, K și betacaroten. Consumul acestora trebuie făcut cu moderație, deoarece pot conduce la o creștere în greutate, din cauza cantității mare calorii pe care o conțin.  Dulciurile ajung repede în sânge și furnizează copiilor o doză rapidă de energie, un număr mare de calorii, însă o valoare nutritivă foarte mică. În această categorie intră toate produsele ce conțin zahăr: batoane de ciocolată, napolitane, cornuri, bomboane, băuturile dulci, jeleuri, gem, dulceață etc.  Cantitatea de zahăr furnizată sub forma bomboanelor și a altor alimente de acest gen ar trebui controlată, deoarece organismul stochează zahărul în exces sub forma grăsime corporala, ce poate cauza probleme cronice de sănătate. 

Alternative pentru dulciuri concentrate:

-fructe si legume;

salate de fructe foarte colorate cu putina cicolata topita,

betisoare de legume cu iaurt grecesc

-dulciuri facute in casa: ciocolata de casa, batoane din fulgi de ovaz, miere, cu ciocolata homemade razuita si fructe uscate

– 1 felie de paine; ½ farfurie de orez sau paste integrale

Carmina Stroia

Nutritionist specializat in Testari Genetice, Nutritie clinică si comunitara


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.