TÂRNĂVENEANUL IULIAN BALEA, MILIONAR LA NEW YORK

Târnăveneanul Julian Balea a plecat din ţară acum circa două decenii, pentru a studia în Statele Unite, iar astăzi locuieşte la New York şi este wholesale manager pentru America de Nord în cadrul Stefano Ricci, unul dintre cele mai scumpe branduri de lux pentru bărbaţi din lume. Executivul de origine română lucrează ce peste 100 de magazine multibrand şi de tip department store, administrând un business de 15 milioane de dolari anul trecut.

„Lucrez cu lanţul de magazine Neiman Marcus, care are 44 de department store-uri, 36 de outleturi (Last Call) şi un magazin online. Produsele Stefano Ricci sunt de asemenea prezente în cadrul magazinelor a 25 de retaileri independenţi.“ Julian Balea se ocupă de vânzarea produselor brandului italian de lux pentru bărbaţi către magazine partener. Cele două monobranduri Stefano Ricci din America de Nord – cel din New York şi cel din Beverly Hills – nu se află însă sub administrarea sa.

Balea a ajuns în Statele Unite în 1995, când era student la Universitatea Transilvania din Braşov şi a primit o bursă de studii peste ocean. El a absolvit Universitatea Colorado, Facultatea de Inginerie şi Electronică. Pe 5 ianuarie 1995 ajungea la Universitatea din Colorado, iar după mai puţin de jumătate de an a plecat în vacanţă la Miami.

„Nu ştiam bine limba engleză şi aveam doar 100 de dolari în buzunar.“ Acolo şi-a găsit şi primul său loc de muncă, barman la un hotel amplasat strategic pe plaja Miami Beach. După doar patru luni şi-a schimbat locul de muncă şi a devenit manager pe probleme administrative (housekeeping manager) la Sheraton Hotel din Miami Beach. „După alte cinci luni am încercat să vând maşini la un dealer Mitsubishi, însă nu mi s-a potrivit, de aceea am căutat altceva.“

La scurt timp a avut primul contact cu lumea modei: un prieten de origine rusă deţinea un magazin de haine şi i-a propus să se asocieze. „Atunci am început să învăţ mai multe despre business.“ Totuşi, după o perioadă de câţiva ani au fost siliţi să închidă afacerea şi astfel au rămas fără venit. Julian Balea şi-a căutat însă un nou job tot în domeniu, aşa că s-a angajat în scurtă vreme ca vânzător într-un magazin din cadrul Neiman Marcus, unul dintre cele mai cunoscute lanţuri de magazine de lux din America. Unităţile Neiman Marcus au format de department store, astfel că includ mai multe magazine mono sau multibrand.

Primul său contact cu Stefano Ricci l-a avut în 2000, când s-a angajat ca manager al unui corner (shop in shop) Stefano Ricci din magazinul Bal Harbour Shops din Miami. A rămas aici până în decembrie 2008, când a decis să îşi încerce norocul în antreprenoriat. După doar un an şi jumătate s-a întors la Stefano Ricci, unde rămăsese în relaţii bune cu directorul pe zona Americii de Nord. „După mai multe discuţii am fost de acord să încep din nou să lucrez pentru ei, însă part time, trei zile pe săptămână.“

Prima sa poziţie era de reprezentant al Stefano Ricci America în cadrul celor 43 de magazine Neiman Marcus. „Am început să călătoresc de trei ori pe săptămână în diferite state ale Statelor Unite ca să promovez afacerea. În acea perioadă businessul a crescut fantastic.“

După trei ani, şeful său a fost promovat şi a plecat la Florenţa, Italia – unde este sediul central al Stefano Ricci –, iar Balea i-a preluat atribuţiile, după un an fiind numit în poziţia actuală, de wholesale manager al brandului pentru America de Nord, respectiv SUA şi Canada.

„Niciodată nu am crezut că îmi voi construi cariera în industria modei. Cred că un punct de cotitură a fost momentul când eram managerul cornerului Stefano Ricci din Miami, deoarece magazinul a urcat în topul celor mai bune ca vânzări.“ Rezultatele de atunci au atras atenţia reprezentanţilor brandului italian de lux şi i-au deschis apoi mai multe uşi. „Întotdeauna am crezut că voi deveni antreprenor“, însă după mai bine de un deceniu în cadrul Stefano Ricci executivul de origine română spune că a decis să se dezvolte în cadrul companiei.
Brandul de lux a fost fondat în 1972 de designerul italian Stefano Ricci. Pasionat de cravate, el a început cu o colecţie proprie, iar apoi şi-a extins activitatea, începând să realizeze costume, cămăşi, haine sport şi accesorii. În urmă cu circa cinci ani compania, care rămâne un business de familie, a început să producă şi porţelanuri şi alte articole de decor. Brandul Stefano Ricci este considerat unul dintre cele mai scumpe din lume, un costum costând până la 4.000-5.000 de euro, în timp ce o cămaşă ajunge la 500-800 de euro. „Am o misiune: vreau să creez haine pentru garderoba unui bărbat care are deja totul“, aşa îşi sumariza Stefano Ricci viziunea în business. Julian Balea spune că principalul competitor al brandului este Kiton, un alt nume italian de lux.

Produsele Stefano Ricci sunt vândute atât în multibranduri din toată lumea cât şi în magazine monobrand din cele mai importante capitale şi oraşe ale lumii, în frunte cu Paris, Dubai sau Beijing.

„În Statele Unite avem două buticuri, în Manhattan şi în Beverly Hills. Până la finalul anului compania va ajunge la 50 de magazine monobrand în toată lumea“, spune Julian Balea.

În Europa Centrală şi de Est există doar trei monobranduri, în Kiev şi Moscova (două magazine). În România există puţine monobranduri de lux, iar cele pentru bărbaţi sunt chiar mai puţine, piaţa de profil fiind subdezvoltată.

Julian Balea nu oferă informaţii despre planurile companiei pentru România, ba mai mult, spune că nu s-a gândit nici el să se întoarcă acasă. „Până să mă întrebi, nu m-am gândit niciodată să mă întorc în România. Nu ştiu unde mă va duce viitorul, însă momentan atât eu cât şi familia mea suntem bine aici.“

Fiecare zi din viaţa executivului român arată altfel. Cea mai mare parte a timpului el călătoreşte, merge în magazine şi discută cu echipele de vânzări şi cu clienţii. „Am şi întâlniri cu directorii de magazine, cu echipele însărcinate cu amenajarea pentru a discuta vizibilitatea colecţiilor şi expunerea lor în magazine.“ Pe parcursul zilei trebuie şi să se ocupe de distribuţia bunurilor către parteneri şi are grijă atât de comenzile sezoniere, cât şi de cele speciale. „Zilnic urmăresc vânzările şi discut cu oamenii din echipe. Pentru că lucrez pe mai multe fusuri orare trebuie să răspund la e-mailuri chiar dacă este târziu în noapte şi trebuie să răspund la telefon chiar dacă este dis de dimineaţă.“

Jobul românului presupune astfel atât creşterea vânzărilor în magazinele unde deja brandul este prezent, cât şi dezvoltarea de relaţii cu noi parteneri din SUA şi Canada, fie multibranduri, fie department store-uri. „Trebuie să identificăm şi să dezvoltăm relaţii cu clienţi noi – magazine – atât pe pieţele unde deja suntem prezenţi, cât şi pe altele noi.“

Julian Balea nu se gândeşte momentan să se întoarcă în România, nu se uită nici măcar spre Europa, pentru că are misiunea de a-i îmbrăca pe americanii şi canadienii care au deja totul.

Sursa: Business Magazin