Tot mai puțini elevi în școli

Scăderea numărului de elevi se reflectă și în numărul claselor de la Liceul Teoretic Andrei Bârseanu, care va începe anul școlar 2019/2020 cu doar 5 clase, nu 6 cum a fost în promoția anterioară, iar la Colegiul Tehnic Târnăveni vor fi 3 specializări.  

Promovabilitatea de la examenul de Bacalaureat de anul acesta, a fost, după cum mulți preconizau, una scăzută. Cea mai mică din ultimii 5 ani. La nivelul țării, rezultatele arată că numai 67,2% dintre elevi au trecut peste acest examen al maturității. De asemenea, s-au înregistrat aproximativ 50 de licee unde promovabilitatea a fost 0.

Nici în cazul municipiului nostru situația nu este mai roză: la Liceul Teoretic Andrei Bârseanu  84 de elevi au fost admiși din 135 înscriși (ceea ce înseamnă promovabilitate de 62%), la Colegiul Tehnic Târnăveni 6 elevi au trecut examenul din 70 înscriși (promovabilitate de aproximativ 8%), iar la Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși niciun elev nu a fost admis (promovabilitate 0%).

Ce se întâmpă cu tinerii ascunși în spatele acestor statistici? Cei care nu au luat BAC-ul pot da o a doua sesiune în august, sau ar putea urma învățământul terțiar non-universitar- fostele școli post-liceale, reușind astfel să învețe diverse meserii. Ar fi de preferat să devină meseriași/ tehnicieni buni, decât absolvenți de studii superioare mediocrii, cum din păcate ajung mulți. Ar reprezenta un câștig și pentru persoană și pentru societate. Se poate vedea câți absolvenți de studii superioare devin casieri în supermarket-uri.

Decizia de a desfiinţa învăţământul profesional (singura opţiune rămânând învăţământul liceal) a condus la creşterea abandonului şcolar. Din fericire în anul şcolar 2012/2013 s-a revenit asupra deciziei, însă, consecinţele au rămas. Încercarea de a atenua declinul populaţiei şcolare din învăţământul liceal prin desfiinţarea învăţământului profesional s-a dovedit un eşec.

Cauzele pregătirii deficitare ale tinerilor se regăsesc încă din sistemul preuniversitar. Acest lucru este demonstrat și de testele PISA (sistem standardizat al OCDE de evaluare a competențelor de bază ale elevilor de 15 ani) realizate în 2015. Rezultatele arată că România ocupă penultimul loc între cele 28 de state UE, cu un grad de analfabetism funcțional de aproximativ 40% .

Toate acestea sunt rezultaul unui sistem de învățământ neperformant, greoi, inadaptat la cerințele pieței, a unor cadre didactice care nu sunt suficient de bine pregătite, a lipsei sau a calității slabe a manualelor, a haosului legislativ și lipsa unei direcții unitare, a unui context socio-politic tulbure.

Pe lângă slaba pregătire a elevilor trebuie menționată și scăderea numărului lor, deoarece România se confruntă cu rată a natalității tot mai scăzută de la an la an. Potrivit INS populația tânără din România, cu vârstă preșcolară și școlară va înregistra o scădere de 12% până în 2030, ajungând la un număr de 3,12 milioane de persoane, față de 3,55 milioane câte sunt în prezent. Și fenomenul migrației și-a pus amprenta asupra numărului nou-născuților din România, exodul cu care se confruntă țara nostră fiind un alt motiv pentru care România a ajuns în situația de a înregistra cele mai puține nașteri în 2018.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.